mette kopp blog

Mit nytårsforsæt


Allerførste gang i mit liv, jeg lavede et nytårsforsæt, holdt jeg op med at ryge.
Dette var efter jeg forgæves havde forsøgt at kvitte smøgerne i ti frustrerede år og altid kun kommet to skridt frem og et tilbage. Så det var en enorm begivenhed i mit liv, og jeg har haft stor respekt for nytårsforsæt lige siden. I mange efterfølgende år ville jeg have det meste ud af energien og lavede et ton nytårsforsæt og mål. Men i år vender jeg tilbage til udgangspunktet og laver kun ét, som til gengæld gerne må holde livet ud.

Noget af det, jeg indså i 2017, var hvilke ting og omstændigheder, der vækker angst og ubehag i mig. I lang tid troede jeg, at det var stress, selvom jeg ikke helt kunne få det til at passe med mit skema. Men så indså jeg, at det var angst – uforklarlig modstand og panikagtigt ubehag over bestemte ting, jeg skulle eller mente at jeg burde. Jeg tog orlov og flyttede langt ud på landet. Der indså jeg, at der var nogle dybereliggende mekanismer i mig og mit liv, der ikke fungerede.

At holde fri i så lang tid var noget af det hårdeste og mest krævende, jeg har gjort i ti år. I den tid har jeg bygget et helt nyt liv, nye relationer, nye tanke- og handlemønstre og en vidunderlig karriere op, har arbejdet konstant og altid, fordi jeg var begejstret, optændt og havde hjertet fuldt af store drømme. At arbejde kommer naturligt til mig. Men holde fri! Det var en helt anden sag. Når man har grundangst eller grundstress, er restitution ALT andet end en fornøjelse. Det er snarere et nødvendigt onde, der føles ubeskriveligt ubehageligt.
2017 insisterede på at jeg skulle åbne øjnene for min angst, virkelig for alvor mærke den og, uanset hvor meget det skræmte mig, slippe alt hvad, der holdt mig fast i den.

Jeg gik i gang med at muge ud i de overbevisninger, der forlangte at jeg gjorde ting, der var giftige for mig. Alle strukturer og relationer i mit liv, som fungerede sammen med de overbevisninger, smuldrede. Lige så stille blev ubehaget erstattet af en indre styrke, ro, og selvtillid, på en helt ny måde.
Nu ved jeg, at jeg aldrig nogensinde igen vil tillade “bør” og “skal” at forgifte mit system, mit liv, min krop, mit velvære. Jeg har indset, at en dyb sandhed i livet er, at hvis noget virkelig er sandt og rigtigt, føles det også godt.
Jeg har gjort så meget, fordi jeg mente at jeg burde, troede det var sådan man gjorde eller bildte mig ind, at de i sidste ende ville være gavnlige, men jeg tror ikke på disse ting mere. Det eneste, der er gavnligt, er at leve et liv, der er præget af fred og glæde.


Mit nytårsforsæt for 2018 er derfor, at jeg vil leve uden stress og angst.

Helt enkelt. Eller sagt på en anden måde:
Jeg vil leve et liv jeg elsker hver eneste dag.

 

Hvordan holder man så et nytårsforsæt?


1) Man gør det til sin absolutte førsteprioritet. 

– Man tillader ikke frygt eller vane at overtale én til andet, hverken lidt eller meget.

2) Man siger nej til det, der modarbejder det.
– Det “nej” vil oftest være til én selv og ens gamle tankemønstre og mekanismer.

3) Man bygger gode vaner, der understøtter det. 
– Intet er mere effektivt til at skabe forandring i tilværelsen! Det er altid en god idé at klargøre sine mål for sig selv og skrive dem ned. Men det virkelige fremskridt sker, når vi forpligter os på at gøre noget ved dem på daglig basis, selv hvis det kun er i fem minutter.


Så – her er nogle af mine nye vaner:

  • Hver morgen bruger jeg lidt tid i sengen på at mærke min energi, trække vejret og skabe lys og ro. Jeg laver en liste over, hvad jeg er taknemmelig for, og hvad jeg glæder mig over ved de ting, jeg skal i løbet af dagen.

  • Når jeg har opgaver, som jeg synes, at det er svært at gå i gang med, afsætter jeg først tid til at lave dem dårligt. Så går jeg nemlig i gang. Og det er angstfrit. Sjovt nok ender det så ganske ofte med alligevel ikke at blive dårligt, men faktisk både blive godt og, ikke mindst, gjort.
    (For eksempel satte jeg mig lige ned for at skrive dette indlæg dårligt, men nu er det da gået hen og er blevet meget godt.. ikk?)

  • Hver aften før jeg går i seng, skriver jeg i min notesbog i tyve minutter og får renset ud i dagens tanker og følelser. Derefter rydder jeg op i ti minutter. Så sover jeg bedre og der er dejlig pænt, når jeg vågner.

  • Jeg prioriterer en fridag om ugen og håndhæver den. Jeg accepterer, at den muligvis ikke er behagelig, fordi gammel angst måske kommer op for at blive renset ud, men den skal holdes alligevel.


Det vigtigste ved vanerne er, at de skal passe ind i ens liv – gøre det nemmere
; give mere end de tager, snarere end at blive endnu en ting på to do listen. Hvis jeg følger mine nye vaner nogenlunde, er jeg tilfreds. Det betyder ikke noget, at de glipper ind i mellem. Det betyder noget, at jeg gør dem en del af tiden. Det er nok, og det er sådan, de virker bedst og mest organisk.
Der er masser af andre gode ting, man kan gøre for at give næring til sig selv og sit liv. Oplevelser, nydelse, bevægelse. De er vigtige. Men der, hvor livet kan mærkes på daglig basis – det er der, vi skal bruge alle de småbitte vaner, der kan skabe et liv, vi elsker.

 

Jeg håber dit nye år bliver fyldt med glæde, kærlighed og skønne oplevelser, dyb næring og selvomsorg. Tiden er inde til at give dig selv plads til at tage imod ♡

De kærligste hilsner og bedste ønsker,
Mette

 

Mette Kopp © 2018